Laman

26 October 2010

::Info Mama:: Fakta Tentang Air Ketuban

Celoteh Aku MamaGlam at 10:00 AM

 


    Air Ketuban berasal daripada cecair rembesan kulit bayi dan produk air kencing bayi dan ia mencerminkan sistem kumbahan dan fungsi buah pinggang dan gastrausus bayi sendiri. Cecair tersebut yang mengelilingi bayi dalam kandungan ibu.


    Air kencing yang dihasilkan pleh bayi menunjukkan fungsi buah pinggang kerana bayi menelan semula air kencingnya, jadi ia bermakna fungsi buah pinggang dan gastrausu adalah normal.

    
    Jika air ketuban kurang, ia menunjukkan bayi tidak menghasilkan air kencing yang cukup, bermakna fungsi buah pinggannya terjejas dan sekiranya tidak berfungsi dengan betul, ia membawa maksud berlaku congenital abnormalities.


    Sekiranya air ketuban kurang, saiz perut ibu pun lebih kecil kerana ia kering. Perut ibu yang kecil juga disebabkan air ketuban pecah awal atau bersalin pra-matang walaupun saiz bayi adalah normal. Dalam kes ini, doktor akan menyuruh ibu melahirkan bayi sebab ia membawa risiko pada bayi sama ada kematian, kecacatan atau dijangkiti kuman.

4 comments:

  1. hi mamaG...lma x dtg melawat sini. thanks for the info

    ReplyDelete
  2. bagus info ni... den pun tak tahu

    ReplyDelete
  3. oo...rupanya begitu yer...emmm.. mekasih mamaG info yang baik dapat menambah pengetahuan... banyak rupanya yg kita tak tahu...lepas ni kita boleh tahu anak kita sihat or tak kn..

    ReplyDelete
  4. Hah! This is absolutely mind-blowing! Great post!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea