Laman

21 October 2010

Tips – Roti Lagi??…

Celoteh Aku MamaGlam at 5:50 AM
Cerita ni: 

Salam readers,

mamaG nak wat sequel entry tentang fakta roti la pulak (boleh pulak main sequel-sequel ek! Layankan jer la). Ni mmaG nak tanya ni, korang rasa sihat ker kalau diet hanya dengan roti jer ataupun sebaliknya??? Hah, jawap, jangan tak jawap!

 

Ekceli, pengambilan roti waktu berdiet sudah dianggap satu pilihan yang popular dikalangan wanita. Tapi, apakah caranya untuk korang benar-benar yakin yang pengambilan roti sebagai ganti nasi tu sesuatu yang memang menyihatkan? (nah, soalan lagi, jawap cepat!). Bukankah kandungan kalori dan juga nilai nutrisinya berbeza dan pentingnya bagi kita semua peka dengan kandungan bahannya.

 

Okies, kat bawa ni, mamaG share sikit info pasal nilai kalori dalam setiap roti tuh. Jadik sebelum makan tu tengok dulu kandungan kalorinya.

 

 Roti Putih (1 Keping)

Kalori : 67 kcal

Protein: 2 gram

Karbohidrat : 12 gram

Lemak: 0.9g

Serat : 0.57g

 

Roti Bijirin Penuh (Setiap sekeping atau sebiji dengan anggaran 100gram)

Kalori : 250 kcal

Protein : 10 gram

Jumlah lemak keseluruhan: 3.8 gram

Karbohidrat: 46.4 gram

 

Croissant (Nilai untuk setiap 1 dgn anggaran berat 160gram)

Kalori : 523 kcal

Protein : 20.3 gram

Jumlah lemak keseluruhan : 38.2 gram

Karbohidrat : 24.7 gram

 

Roti Raisin Scones (Nilai untuk setiap 1)

Kalori : 150 kcal

Protein : 12 gram

Jumlah lemak keseluruhan : 6 gram

Karbohidrat : 14 gram

 

 

 

 

hah, apa lagi kiralah berapap engambilan nutrien korang bila makan roti nanti okies.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea