Laman

30 April 2010

Kamera idaman dah sampai...

Celoteh Aku MamaGlam at 3:53 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Kamera DSLR EOS 1000D, kamera idaman akhirnya jadi milikku jua.. hahahaha.. udah lama terkenan mo beli kamera mcm ni since aku minat sesangat ngan grafik n photos kan..
pasni, sesi mengkaji dan menelaah kamera idamanku ini.. memandangkan esok kan ari coti, jd bolehlah aku dating ngan kamer aku nih.. dan mangsa pertama aku utk jadi modelnya, tentulah my lil hero, c irfan tuh...

           tak sabar rasanya mo try test power kamera nih.. tp mcm complicated jak kamera nih.. aku tgk buku manualnya pun bukan main tebal lagi.. tp, xpa, aku dah bersemangat waja dah ni mo belajar psl kamera nih berbekalkan basic skill yg ada...

29 April 2010

camera, Action!!

Celoteh Aku MamaGlam at 5:04 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan

        inilah anak bujangku, kecik2 lg dah pandai bergaya depan kamera.. candid kamera daripada sepupu aku masa balik kampung ari tuh.  sukanya aku tgk irfan main ngan sepupu2 dia yang lain... nak suh tido pun payah, asyik ingat nak main jer.

Nama-nama baby

Celoteh Aku MamaGlam at 2:14 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan

Muslim - girls

Adiba – polite, well-mannered

Aliyah – high, tall, towering, exalted


Ayesha – well to do, prosperous


Aman – trust, safety, protection


Amira – abundant treasure


Aziza – noble, precious, cherished


B

Badriyah – full moon-like


Bahiya – beautiful, brilliant, elegant, charming


D

Dalia – Dahlia flower


Dara – halo of the moon


Daria – learned, knowing


Durriya – glittering, sparkling, brilliant


F

Faiza – victorious, triumphant, prosperous


Fatin – beautiful, pretty, attractive


Farah – joy, happiness, delight


Fatima – daughter of Prophet Muhammad

H

Hafiza – guardian, protector, honorific title for a woman who has memorised the Quran

Halima – dreamer, visionary

Hamida – praiser of Allah

Hanna – compassion, sympathy, pity

Hasna – pious, beautiful woman

I

Iman – belief, faith in Allah

Pregnant women can look good, too!

Celoteh Aku MamaGlam at 9:10 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
ParenThots - Features

Graphic ©iStockphoto.com/velusariot

By BRIGITTE ROZARIO

Unlike the 1950s when there were limited options for maternity wear, today there are so many more choices – from fabrics to colours to designs.

Can pregnant women be fashionable?


Fashion stylist and PR consultant Peter Lum says it's all about looking and feeling good.


That means pregnant women don't have to “check out” of their lives for nine months – when they eat anything and wear the dowdiest of dresses that look like nighties – only to return to their sexy and fashionable selves after the baby is born.


Nope, today's pregnant women can wear knitwear dresses, shift dresses, sarung wraps and pants, too.


Citing examples of some local celebrities who were still fashionable when they were pregnant, Lum says, “For me these are modern women and there are very few who dare embrace the fact that they are pregnant. I don't think it would occur to the masses that they can walk out in a knit dress and show off their belly.”

 
The conservative maternity dress that is sold in most shops.
Lum, who used to work as a merchandiser for departmental store Metrojaya, says that when it comes to maternity wear, unfortunately, a lot of local women still go for the bell-shaped dress with empire waistline and puff sleeves.

“And what's even worse is that this is what the shops are offering. Of course, if you go to a higher-priced boutique perhaps it would have more innovative maternity wear,” he says.


Lum shares some fashion tips to help pregnant women look good:


Fabric


Lum: “Forget about polyester. One step next to polyester is actually plastic. If your hormones are changing, you're already sweating and feeling hot, why are you still wearing polyester? Ladies, think cotton – accessible and easy to care for. Get something airy.


“In our climate, cotton will cool you down better. However, do take into account that cotton has many different weaves and textures.


“If you get cotton voile, you might want to do layering as it might be too sheer.


“Apart from that there is linen; maybe a little bit more expensive. Silk could be a bit inconvenient because it's harder to care for. So you may not want to spend the time caring for silk when you're pregnant. Also, think about knits. There are loads of knits. They are not necessarily one weight and one weight only. Use something light weight.”


Colours


Lum: “Don't think you have to wear 'pretty pink' or 'baby blue' all the time. Wear colours; enjoy them.


“Wearing black does not necessarily help anybody look slimmer because if you're big, you're big.


When we talk about colours, you want to embrace the fact that you are pregnant and happy about it. Always remember this easy way to test colours – hold up that fabric next to your face in good lighting – sunlight or daylight – and look in the mirror.

“Some colours will lift you up and others will dull you down to the point that you look tired and washed out.”


Pants and skirts


Lum: “For pregnant women who work, there are maternity pants which are not necessarily jersey material. You can carry that off at work very efficiently.


“Of course, don't go into leggings because they get a little bit tight at the waist.
Make sure that your pants are not tight around the waist.

“Being pregnant doesn't mean that your dress has to be below the knee. You're still a woman. Being pregnant doesn't mean that you're not sexy anymore.”


Stripes and florals


Lum: “Stripes have to be used a little more carefully. Never, never, never get horizontal stripes unless you're a zebra crossing.


“I would say go for vertical stripes but try not to go for the very broad stripes either because what will happen is that people will count how many stripes they see on you by how big you are now. Maybe narrower stripes, about an inch wide. I think that's quite interesting. If you get the colour combination right, it can be quite nice.


If you're petite, you'll still be petite when you're pregnant but with a belly. With that in mind, I would say avoid large blossoms which tend to be overwhelming. Go for small to medium-sized floral prints. If you're big-sized, I would suggest larger prints and larger florals.”

Puff sleeves and empire waistline


Lum: “You don't always have to go with puff sleeves. Depending on the season it can be quite sweet but how about trying ruffles, sleeveless, normal straight sleeves or even cap sleeves. There are varieties so you don't have to keep getting the puff sleeves.


“If you want to use the dress with the empire waistline, skip the lace and the frills. Look for nice cuts. Bias cuts tend to mould the body. Even if it's an empire waistline, if it's cut on a bias, it gives a certain softness.”


Footwear, hair and makeup


Lum: “When it comes to footwear please don't think that it's got to be flatties like slippers all the time. Think about ballerina pumps and low heels. I think ballerina pumps are something you can wear throughout the whole pregnancy until you get water retention and your feet swell up.


“For women who are worried about using hair dyes during pregnancy, go for a haircut.

Lum: 'Get a good haircut, look great, make sure that you have make-up on.'
“Get a good haircut, look great, make sure that you have make-up on. If you're not into make-up, then just use lip gloss and cheek colour. That's another way to look great. You'll still be glowing.

“When you look better, you feel better and you'll feel like you own the world and you command it.”


Mix and match


Lum: “If you choose to wear a dress, think not just the typical bell-shaped maternity dress. Think wrap dresses, bias cut dresses and straight falling dresses.


“Other options to consider are tunics with maternity pants, maternity skirts, loose dresses but with a sash or ribbon to tie and shape your belly before you get bigger.


“Brighten yourself up; think about colours. Explore checks, prints, florals, beadwork or embroidery. Try to avoid the little ribbon trims and lacy edges.”


“Accessories – you can still wear necklaces, bracelets and earrings. Just because you're pregnant doesn't mean you have to forego all these lovely things,” he says.


Conclusion


Lum advises pregnant women not to take leave from their personal style for nine months.


Women should also remember that everybody looks different when pregnant and no two pregnancies are the same. So, w
hen one person wears something extremely well, that doesn't mean that the next person who wears the same outfit will look marvellous. To each his own.

“If you don't feel right inside, designer outfits and high-end jewellery aren't going to make you look any better because these are just ornaments. You have to feel good inside in order to look good,” says Lum.

ParenThots - Puzzles

Celoteh Aku MamaGlam at 9:09 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan

   
       
 

28 April 2010

Sekejap tp bermakna...

Celoteh Aku MamaGlam at 2:42 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Ari Khamis last week (22hb Apr 10) aku balik ke sandakan utk majlis tunang maci bongsu aku c Eta... mmg meriah bila hampir semua keluarga balik berkumpul... manakan tidak, kalau dah berkumpul hampir 30 org juga la ahli kuarga.. memang kecoh... lagipun, kami semua mmg xmo ketinggalan meraihkan majlis nih sebab c Eta ni la satu2nya maci aku yg belum kawin dan paling dinanti2kan majlis kawennya.. 


tp hari pertama aku balik sandakan tu aku kena bermalam dulu di rumah mak mentua, bukan pa, biar adil org kata. nnt apa pula kuarga belah hubby aku kata kan, balik kg tp x singgah.. dorang pun nk jumpa cucu dorang c irfan tu juga kan..  tp aku blk situ x lama pun cuma tggl 1 malam jer, jumaat tu dah kena blk kg dah nk kene uruskan majlis bertunang maci bongsu aku tuh.. a lots of work to do.. n a bunch of story to share...  biasa la bila sudah lama x jumpa kan (padahal br kurang 6 bulan x blk kg, huhuhu)...


23hb (jumaat) tu, malamnya, kami sambut bday utk yg lahir pada bulan 4 shj.. wah, mmg meriah la.. bab mkn2 mmg febret kuarga aku nih.. malam tu kami kenyang oleh kek 4 biji, tom yam n ikan bakar... fuhh, besar2 lak tu ikannya.. tp sadly, aku x makan sgt ikan bakar tu walaupun aku nak mkn coz aku mcm x brapa nak ada selera la pulak kan... ruginya rasa... 

irfan dapat sponsor kek dari atuk dan neneknya (mak ayah aku la kan).. siap ada transformers lagi..  hadiah ari jadi tahun ni utk irfan cuma tiket dia blk kg ni la, blh jumpa atuk n nenek2nya... boleh jumpa spupu yg lain dan jadi budak kg sekejap.. biar dia main tanah dan lumpur... almaklumlah, kat cni mana ada semua tuh.. kat cni kan bandar.. nnt kalau dibiarkan main, jangkit penyakit lain la pulak.. 

selama balik ke kg, x brapa dapat nak berjalan sgt, x berapa nak ada masa. walaupun singkat cuti kali nih, tp hepi sgt2... walaupun aku blk ngan irfan tanpa hubby but i still can handle irfan yg x reti diam tuh.. pasni lambat lg la aku dpt blk kg.. skang dah masuk 6 bln bby dalam kandungan nih.. tggu puasa bulan 8 nnt la insya Allah aku blk.. tiket pun dah beli dah... yeay!! 


moga2 semuanya selamat dan berjalan lancar.

Tiket Perjalan Percuma...

Celoteh Aku MamaGlam at 10:57 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Bila kita akan berangkat dari alam ini (Dunia) ianya ibarat penerbangan ke sebuah negara lain iaitu Kubur dan Akhirat. Maklumat tentangnya tidak terdapat dalam sebarang brosur penerbangan, tetapi melalui Al-Quran dan Al-Hadith.

1. Penerbangan bukannya melalui Air Asia atau Air Jordan, tetapi Al-Jenazah.

2. Bekalan kita bukan lagi beg seberat 23 kg, tetapi amalan yang tiada caj lebihan berat, atau tiada caj lebihan berat ianya atas kesudian Pencipta kita.

3. Bajunya bukan Pierre Cardin, Dunhill atau setaraf dengannya tetapi kain putih cotton.

4. Pewanginya bukan Channel atau Polo, tetapi air mawar dan cendana.

5. Pasport kita bukan Malaysia , British atau American, tetapi Al-Islam.

6. Visa kita bukan lagi sekadar 6 bulan, tetapi 'Lailaillah'.

7. Pelayannya bukan pramugari jelita, tetapi Izrail dan lain-lain.

8. Layanannya dalamnya bukan lagi kelas business atau ekonomi, tetapi sekadar kain yang diwangikan.

9. Destinasi mendarat bukannya KLIA, Heathrow Airport atau Jeddah International, tetapi tanah perkuburan.

10. Ruang menunggunya bukan lagi bilik air-cond dan permaidani, tetapi bilik 6 kaki dalam gelap gelita.

11. Pegawai imigresen bukanlah pihak Kastam, tetapi adalah Munkar dan Nakir. Mereka hanya memeriksa sama ada kita layak ke destinasi yang diidamkan bukan Disneyland, Paris atau London tetapi sama ada Syurga atau Neraka.

12. Tidak perlu pegawai kastam dan alat pengesan.
13. Lapangan terbang transit adalah Al-Barzakh.
14. Destinasi terakhir sama ada Syurga yang mengalir sungai di bawahnya atau Neraka Jahanam.
15. Penerbangan ini tidak dinyatakan nilainya.. Ianya percuma, jadi simpanan (savings) anda tidak akan dihabiskan.
16. Penerbangan ini tidak akan dirampas, oleh itu tidak perlu bimbang. Sebarang sajian tidak akan disediakan, oleh itu tak perlu risaukan masalah alergi atau halal-haram makanan.
17. Jangan risaukan delay, penerbangan ini sentiasa tepat waktunya, ia berangkat dan tiba tepat pada masanya.
18. Jangan fikirkan tentang hiburan dalam penerbangan, anda telah hilang selera bersuka-ria.
19. Jangan bimbang tentang tempahan, ianya telah siap ditempah sejak anda disenyawakan di dalam rahim ibu anda lagi.

Ya! Berita Baik!!

20. Jangan bimbangkan siapa yang duduk di sebelah anda. Anda adalah satu-satunya penumpang penerbangan ini. Oleh itu bergembiralah selagi boleh! 'sekiranya' anda boleh!

Hanya ingat!! Penerbangan ini datang tanpa 'amaran' Cuma perlu ingat! Nama anda telah ditempah untuk penerbangan ... ADAKAH KITA TELAH BERSEDIA UNTUK BERANGKAT???

penatnyaa..

Celoteh Aku MamaGlam at 10:33 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
hari nih 28hb april 2010, aku rasa mengantuk la pula di opis nih.. bukan per, awal2 pagi lagi aku dah kena bangun utk hantar adik aku (noor) pi epot LCCT, flight kul 7pg. mengantuk giler drive tadi, tp alhamdulillah semua selamat.

bukan apa, pastu aku kena berkejar la pula masuk opis b4 kul 8pg.. racing la jawapnya.. huhuhuu... tp pagi2 buta x byk kreta sgt, jd blh la pecut skit...

sambil pecut tu, sempat la juga mkn hash brown n minum milo ais aku beli @ McD di epot td... xlah terasa mengantuk sgt...

arap2 c noor selaamt sampai di kk sana.. nnt dtg lagi cni, kita jalan2 n shopping2 lg..

19 April 2010

Cerita Ibu di Zaman Rome

Celoteh Aku MamaGlam at 12:44 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Semalam saya sempat menonton sebuah kisah ala-ala zaman Rome, sambil menyusu anak yang kecil. Saya tengok tu pun sudah di penghujung cerita. Jadi tak tahu apa awalan ceritanya. Tapi babak-babak akhir kisah tersebut menceritakan bagaimana seorang ketua di negara Rome telah menangkap seorang perempuan bertaraf hamba untuk dijadikan gundik di istananya. Perempuan ini mempunyai seorang bayi yang masih kecil dan masih menyusu. Manakala suaminya yang juga hamba adalah 'gladiator'. Dari perbualan antara hamba perempuan ini dengan ketua negara tersebut, didapati rupa-rupanya ketua negara itu amat cemburu dengan kehebatan 'gladiator' itu sehingga dia ingin memiliki apa yang 'gladiator itu miliki termasuklah isteri beliau.

Apa yang menarik lagi di dalam perbualan ini, terdapat isu berkaitan penyusuan dibangkitkan. Ketua negara itu bertanya kepada perempuan tersebut, bagaimanakah keadaan bayi perempuan tersebut. Beliau telah menyediakan ibu susuan kepada anak tersebut semata-mata kerana tidak mahu perempuan tersebut terus rapat bersama anak itu. Perempuan itu menjawab:"Saya amat sayangkan anak saya dan saya mahu terus menyusukan anak saya". Ketua negara itu marah dan membalas, "Janganlah kau masih berfikiran kolot. Perempuan yang maju tidak perlu melakukan itu semua sendiri. Keluarlah kau dari dunia kemiskinan kau". Perempuan itu menjawab "Janganlah dipisahkan anak itu dari saya semata-mata kerana kebencian tuan terhadap suami saya."

Breastfeeding for Jaundice Baby

Celoteh Aku MamaGlam at 12:29 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Breastfeeding for Jaundice Baby
The diagnosis of jaundice in their newborn baby is often very frightening to new parents. They immediately begin to think that something is very wrong with their infant, and may not be fully informed about the facts, which are actually very reassuring. Because jaundice is such a common condition, some medical professionals don't take the time to explain all the details, because they deal with jaundiced babies every day. However, when the baby in question is your own precious newborn, you need to get as much information as possible to put your mind at ease.

Nearly all infants are jaundiced to some degree. In the vast majority of cases, newborn jaundice is a normal process, which many researchers feel may even serve protective functions, such as guarding the infant from the effects of oxygen free radicals. It makes sense that something that occurs in the majority of babies so routinely may be part of nature's plan for the human infant.

Motivasi Waktu Pagi

Celoteh Aku MamaGlam at 12:10 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah : 

1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.
Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin. 

2. Tekad Bermotivasi.
Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua. 

Rahsia Sujud

Celoteh Aku MamaGlam at 12:02 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Persatuan Islam Kebangsaan Malaysia (MICNA) Jordan mengenal pasti sesiapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otaknya tidak dapat menerima darah secukupnya untuk berfungsi secara sempurna.

Jurucakap MICNA Jordan berkata, ini bererti darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan ketika seseorang itu
sujud ketika solat.

Di dalam Majalah Buletin Bulanan MICNA, jurucakap persatuan ini membuat kenyataan bahawa;
"Darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat yang telah diwajibkan oleh Islam".

Jadilah Seperti Lebah Madu

Celoteh Aku MamaGlam at 12:01 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Rasulullah saw. bersabda, “Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah. Ia makan yang bersih mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih dan tidak merosak atau mematahkan (yang dihinggapinya) .” (Ahmad, Al-Hakim, dan Al-Bazzar)

Seorang mukmin adalah manusia yang memiliki sifat-sifat unggul. Sifat-sifat itu membuatnya memiliki keistimewaan dibandingkan dengan manusia lain. Sehingga di mana pun dia berada, kemana pun dia pergi, apa yang dia lakukan, peranan dan tugas apa pun yang dia bawa akan selalu membawa manfaat dan maslahat bagi manusia lain. Maka jadilah dia orang yang seperti dijelaskan Rasulullah saw., “Manusia paling baik adalah yang paling banyak memberikan manfaat bagi manusia lain.”

“AMALAN MENJAGA TEPI KAIN ORANG”

Celoteh Aku MamaGlam at 11:36 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

“AMALAN MENJAGA TEPI KAIN ORANG”
(16 APRIL 2010 / 1 JAMADILAWAL 1431H)


°

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Saya menyeru dan berpesan kepada diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian, agar kita sama-sama meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT iaitu dengan membuktikan kita mentaati perintah Allah, mengutamakan ajaran al-Quran dan sunnah,  mudah-mudahan diri kita dekat dengan Allah dan memperolehi keberkatan hidup yang berkekalan di dunia dan di akhirat. Mimbar hari ini akan membincangkan tajuk: “ AMALAN MENJAGA TEPI KAIN ORANG”

Muslimin Yang Dikasihi Sekalian,
Ajaran Islam telah menetapkan bahawa aktiviti amar makruf ( menyuruh melakukan kebaikan dan nahi munkar (mencegah melakukan kejahatan) adalah suatu tuntutan atau agenda tertinggi dalam Islam. Berdasarkan keperluan yang amat penting inilah maka Allah SWT mengutuskan Rasul-rasulnya di atas muka bumi ini. Andaikata aktiviti amar makruf dan nahi munkar ini dilengah-lengahkan atau tidak dipedulikan, maka akan menyaksikan budaya jahiliyah bermaharaja lela, persekitaran kediaman dan tempat kerja tidak selamat serta masyarakat semakin rosak .

Kadangkala terdapat di kalangan kita tidak mengambil kisah, tidak mengambil berat, dan tidak mengambil peduli perbuatan jenayah atau gejala sosial yang berlaku di persekitaran kita. Malah kita pernah mendengar laporan media bagaimana kanak-kanak kecil dibelasah hingga mati di tepi padang bola sepak tanpa mendapat pertolongan dan bantuan daripada mereka yang berada di situ.
 
Persoalan besar timbul ialah mengapa terdapat di kalangan kita tidak mempedulikan dan melingah-lengahkan melaksanakan amar makruf dan nahi munkar itu. Adakah kerana nilai hidup yang berpegang kuat dengan pepatah Melayu “ jangan jaga tepi kain orang”, atau mangsa bukan keluarga kita, maka menyebabkan kita tidak mempedulikan, tidak mengambil tahu apa yang berlaku di sekeliling kita sehingga ada pembuangan bayi, kanak-kanak di dera, pembantu rumah dizalimi, warga emas diabaikan atau jiran  di rompak pun kita tidak mempedulikannya.
Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 2:
๚°
Maksudnya Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).


Muslimin Yang Dikasihi Sekalian,
Pada prinsipnya Pepatah  Melayu “ jangan jaga tepi kain orang” bercanggah dengan tatacara hidup Islam yang sebenar kerana umat Islam itu  bersaudara, saling bantu-membantu, faham-memahami antara satu sama lain. Rasulullah SAW telah memberi peringatan keras kepada umatnya dalam sabdanya:
                              °
Maksudnya: Tidak beriman seseorang itu sehinggalah ia mengasihi saudaranya seperti mana ia mengasihi dirinya”( Riwayat: Muslim)

Berdasarkan peringatan Rasulullah ini maka mimbar menyeru para jemaah dan umat Islam sekalian marilah melaksanakan amar makruf dan nahi munkar dalam masyarakat dan kehidupan berjiran kerana akan meningkatkan prestasi keimanan dan ketaqwaan kita. Selain daripada itu, amalan menjaga tepi kain orang” sebenarnya mampu meningkatkan persaudaraan dan semangat kejiranan. Amalan ini memberi peluang  mengenali lebih dekat siapa  jiran tetangga, masalah hidup jiran dan dapat mengenalpasti orang-orang yang mencurigakan yang bergerak di sekitar kita.

Dalam keadaan  beginilah maka amalan jaga tepi kain orang diguna pakai. Bagaimana pun amalan menjaga tepi kain orang yang bertujuan memfitnah adalah bercanggah dengan prinsip amar makruf dan nahi munkar.

Justeru, para jemaah dan umat Islam sekalian jangan mudah cepat marah apabila anak-anak kita ditegur atau dimarahi orang lain kerana teguran itu mungkin untuk membimbing dan mendidiknya. Kita mungkin tidak nampak  tingkah laku apa yang dilakukan anak itu. Jadi tidak salah jika orang lain melihat dan menegur misalnya anak bermain di tepi longkang, anak merayau-rayau di tepi jalan, menagih dadah, mencuri dan sebagainya. Kita sewajarnya bersyukur jika terdapat jiran yang perihatin dan mengambil peduli menegur anak anak kita kerana memberi manfaat besar kepadanya.

            Mimbar mengingatkaan bahawa budaya atau amalan nasihat-menasihati, tegur-menegur adalah unsur penting dalam “amalan menjaga tepi kain orang” kerana ia membawa kebaikan. Firman Allah SWT dalam surah al-dzaariyat ayat 55:
°
Maksudnya; “Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman”.

Muslimin yang Dikasihi Sekalian
Usaha kita membina semangat hidup bermasyarakat tidak akan terlaksana sekiranya kita sendiri belum menjadi insan yang  prihatin terlebih dahulu. Ambillah iktibar bagaimana prihatinnya  seekor kucing dan ular seperti yang diceritakan oleh Imam Malik bin Dinar RA.  Menurut beliau ketika hendak makan, tiba-tiba seekor kucing menyambar sepotong daging dari pinggannya. Lalu beliau mengekori ke mana ia dibawa. Rupa-rupanya kucing itu telah mencampakkan daging tersebut ke dalam lubang berbatu yang dihuni oleh seekor ular buta yang kelaparan. Renungilah, betapa prihatinnya haiwan ini walaupun berlainan jenis. Allah SWT sengaja mempamerkan naluri sayang binatang ini untuk menjadi pengajaran buat manusia. Walaupun ada antaranya bersifat ganas, tetapi keperihatinanya sangat tinggi.

            Mimbar menyeru  kepada para jemaah dan umat Islam sekalian,  marilah sama-sama kita menjadi masyarakat yang prihatin dengan merasa bertanggungjawab diatas suasana yang berlaku ini dengan mengawasi pergerakan anak-anak kita dan apa yang berlaku di sekitar kita. Mimbar juga menyeru seluruh umat Islam dan rakyat Malaysia untuk sama-sama memikul bebanan ini.Marilah sama-sama menggerakkan aktiviti dakwah dengan memperbaiki fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Mimbar percaya dengan izin Allah SWT kita akan mampu menjadi umat yang terbaik. Oleh kerana itu maka sewajarnyalah kita memohon perlindungan Allah Taala agar pekerjaan amar makruf  dan nahi munkar ini tidak terlepas daripada tanggungjawab umat Islam.

            Sebagai merumuskan khutbah pada hari yang mulia ini, maka sekali lagi mimbar mengingatkan jemaah dan umat Islam sekalian bahawa:
Pertama : Setiap orang wajib menjalankan aktiviti amar makruf dan nahi munkar kerana mewarisi amalan Rasul, para nabi dan orang soleh,
Kedua    : Kita digolongkan sebagai manusia yang tidak beriman jika bersikap tidak mempedulikaan dan perihatin terhadap jiran tetangga yang jauh dan dekat,
Ketiga    : Amalan menjaga tepi kain orang adalah sebahagian aktiviti amar makruf dan nahi munkar serta berupaya menyelamatkan nyawa dan akhlak manusia, dan
Keempat :Setiap kebaikan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah SWT.

Allah SWT berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 104
°
Maksudnya:Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah. Dan mereka yang demikian ialah orang yang Berjaya”


Sumber daripada Intranet KPPK (16 April 2010)

Membentuk keluarga Bahagia

Celoteh Aku MamaGlam at 11:31 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
Sebagaimana yang kita ketahui, setiap insan di dunia ini pasti mengidamkan sebuah keluarga bahagia, yang menjamin kebahagiaan kehidupan di dunia dan akhirat. Tetapi kita mesti ingat bahawa hanya orang yang mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya sahaja yang dapat membahagiakan keluarga mereka. Dalam masyarakat Islam, suami atau bapa adalah ketua kepada sebuah keluarga. Maka suamilah orang pertama yang patut memainkan peranan penting dalam melaksanakan tugas sebagai suami atau bapa untuk memimpin keluarga ke jalan yang diredhai Allah SWT. Apabila seorang suami atau bapa dapat menjalankan semua perintah Allah dan Rasul-Nya, maka patut pula diperhatikan dan diamalkan beberapa perkara berikut. Di antaranya ialah:

1. Mengajarkan ilmu agama kepada ahli keluarga secukupnya.
2. Biasakan sembahyang berjemaah bersama mereka.
3. Memohon keampunan untuk mereka.
4. Galakkan dan ajarkan mereka membaca al-Qur'an.
5. Sayangi dan kasihilah mereka.
6. Memberi mereka rezeki yang halal.
7. Luangkan masa bersama mereka.
8. Tidak membenarkan mereka melakukan perkara mungkar.
9. Mengadili mereka dengan cara yang baik.
10. Galakkan mereka agar saling bantu-membantu antara satu sama lain.
11. Ajar mereka agar menjadi se-orang yang pemaaf.

15 April 2010

Yummies...

Celoteh Aku MamaGlam at 4:26 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
15 april 2010, 1.30pm - tengah ari ni, aku kebulur betul la lepas balik dari klinik td.. lam giler tunggu, baby pulak asyik tendang2 dalam perut nih.. serba tak selesa aku dibuatnya. tadi aku singgah jusco cheras selatan di jalan balakong tuh utk makan.. mmm, kali nih aku masuk kedai Orkid Bistro.. boleh tahan juga la menunya walaupun tak byk menu yg disediakan..


tadi aku order nasi goreng yong chew... not bad la, sedap pun sedap lagi pun panas2 kan.. mmg menaikkan lagi la selera makan mak buyung nih.. hahahaha... slain nasi goreng, dalam pinggan ni juga ada udang goreng dengan serbuk roti, so crispy la dan juga telur mata separuh masak.. fuh, mmg sedap.. ada sikit dekorasi la mama daun salad, timun dan juga hirisan tomato.. harga, boleh tahan la kalau untuk bistro di pasaraya... nasi goreng tu 1 set harga cuma RM6.90. mmg sedap dan tak rugi pun kalu makan kat situ...

Poliklinik Seri Kembangan

Celoteh Aku MamaGlam at 4:10 PM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
15 Apr. 10, 10 pagi – Hari ni aku pegi ke poliklinik Seri Kembangang utk check-up routine baby dlm kandungan aku nih... mmmm, what can i say, klinik ni mmg bz giler... ni baru bhgn. Klinik ibu n anak, blum lagi bhgn. Pesakit luar... pe2 pun, kat cni mmg parking teruk. Payah betul nk dpt parking kt cni, mungkin sebab ruang klinik ni yg xbrapa nak besar kut.

Sementara tunggu giliran nih, mcm2 ragam aku tgk lar, terutama skali budak2 lar.. ada yang menangis, lasak, nakal, malu2, tgh tido pun ada... kadang2 lucu juga tgk keletah budak2 kecil yang tak tau apa2 nih.. agaknya dalam fikiran dorang tu cuma ingat nak main jer kut.. mak-mak dan ayah-ayah yang ada kat cni pun lebih kurang juga.. ada yang wat muka tension, mungkin penat menunggu kut ataupun mungkin tension ngan anak yang x reti nak duduk diam nih.. hahahaha....

14 April 2010

Maafkan Yayah dan Umi, Sayang

Celoteh Aku MamaGlam at 11:23 AM
Cerita ni: 
0 berbalas bebelan
hari nih 14 April 2010 (Rabu), tiba2 aku dapat sms drp adik aku di K.K. tuh, sampaikan ucapan 'hepi bday' utk irfan... halamak!!!!! baru pula aku teringat, rupa-rupanya semalam on 13 April tuh, bday Irfan hero lincah aku tuh... oppss, mcm mn la aku n hubby boleh lupa nih... nasib baek la Irfan tu kecik lg, xreti nak minta pe2 sgt, even xtau pun ari jadi tu mende... hahahaha...

       padahal, mggu lepas aku tengah dok pikir apa aku mo wat utk bday Irfan nnt nih... xpe, nnt umi blk keje petang ni, umi bw irfan beli cupcake jer la dulu ek..weekend ni, umi ngan Yayah celeb 2nd bday Irfan kt luar, n wat yg proper punya, okies...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea