Laman

01 November 2010

Cukur jambul

Celoteh Aku MamaGlam at 12:35 PM

Sumber : BabyCenter Malaysia

Apakah itu cukur jambul?

Sebenarnya ia adalah kali pertama bayi bergunting rambut, dilakukan mengikut tradisi Melayu. Ia adalah satu upacara tradisi yang penting yang diadakan supaya keluarga luas dapat berkumpul beramai-ramai untuk mengukuhkan ikatan dan menyambut kedatangan bayi ke dalam keluarga.


“Inilah masanya kami berkongsi kegembiraan bersama-sama rakan dan saudara-mara,” jelas Sharliza Salleh, di London, yang mengingat kembali upacara cukur jambul untuk anak lelakinya Afiq, 11, dan anak perempuannya, Alya, 10, dengan perasaan gembira. Upacara Afiq diadakan di rumah nenek sebelah bapanya di Lembah Klang; upacara Alya diadakan di rumah moyangnya di Tapah, Perak.


Banyak budaya di seluruh dunia mempraktikkan beberapa amalan bercukur bagi bayi. Sesetengahnya hanya menggunting beberapa helai rambut; yang lain mencukur rambut bayi sepenuhnya. Kedua-duanya ini boleh diterima bagi cukur jambul (juga dikenali sebagai berendoi di utara semenanjung).


Di Malaysia, komuniti etnik yang lain juga mempunyai upacara bercukur masing-masing yang unik, mengikut asal-usul, agama dan tradisinya. Dalam komuniti Hindu, sebagai contoh, rambut bayi dicukur dalam upacara
mundan, yang dianggap sebagai ritual penyucian. Sesetengah ibu bapa kaum Cina juga mencukur kepala bayi selepas sebulan ia dilahirkan (mun yuet) sebab percaya bahawa “rambut dalam rahim” perlu dibuang dan berharap agar rambut baru akan tumbuh dengan lebat dan berkilat (walaupun tidak terdapat sebarang bukti saintifik yang menyokong kepercayaan ini!).

 

Di mana dan bilakah ia diadakan?

Upacara cukur jambul selalunya diadakan sebaik saja ibu lepas pantang iaitu di antara 40 dan 44 hari. Untuk anak-anak Sharliza, cukur jambul diadakan pada hari ke-42 selepas kelahiran.


Walau bagaimanapun, Hanani Liza Abdul Jalil dari Ipoh, Perak, telah menganjurkan upacara cukur jambul untuk anak perempuan kepada anak saudaranya, Aqilah, semasa dia berumur lima bulan – kelewatan yang luar biasa tetapi masih diadakan dengan meriah dan bermakna. “Upacara ini diadakan di rumah moyangnya di Sungai Baru, Melaka, sebab dia mahu menunjukkan cicitnya yang pertama. Seluruh keluarga hadir walaupun ibu bapanya Fazlina dan Amir tinggal di Kuala Lumpur.” Tidak hairanlah bagaimana moyang Aqilah telah menjemput semua penduduk kampung ke kenduri tersebut dan menghidangkan makanan tradisional yang istimewa seperti nasi minyak, rendang dan ayam masak merah.


Malah, ramai ibu bapa baru memilih untuk mengadakan upacara tersebut di rumah ahli keluarga yang lebih tua tetapi kadang-kala ianya sukar atau mustahil, dan bergantung kepada logistik seperti luas kawasan dan jumlah tetamu.

 

Selalunya, adakah jemputan ramai?

Kebanyakan ibu bapa baru menjemput keluarga dan rakan-rakan rapat sahaja. Terdapat juga yang menjemput jiran-jiran dan rakan sekerja. Walau bagaimanapun, kenduri yang besar dan mewah bukanlah suatu kemestian. Jamuan kecil dan sederhana melibat ahli keluarga rapat sahaja juga sama bermakna. Sesetengah ibu bapa baru langsung tidak mengadakannya sebarang jamuan.

 

Apakah yang berlaku semasa upacara?

Dalam kenduri cukur jambul yang tradisional, rambut bayi akan dicukur dan kemudian ditanam. Ahli keluarga terdekat selalunya dijemput untuk menyaksikan upacara tersebut. Selalunya, doa dibacakan atau dinyanyikan (marhaban atau berzanji). Sambutan secara lain bergantung kepada tradisi keluarga dan adat setempat.


Upacara cukur jambul Putra Dani Nashrin telah diadakan pada hari ke-44 selepas kelahirannya di Selangor. Keghairahan datuk dan nenek sebelah bapanya menyambut cucu membuatkan upacaranya diadakan dengan meriah dan besar-besaran. Ibunya, Tengku Rinanda Putri Tengku Aziz, berkata: “Kami semua sungguh teruja terutamanya mertua saya sebab Dani ialah cucu lelakinya yang pertama. Dia adalah cucu keempat ibu dan bapa saya tetapi mereka juga seronok sebab saya adalah anak bongsu dan anak perempuan mereka tunggal.”


Upacara tersebut diadakan di rumah datuk dan nenek sebelah bapa Dani di Subang Jaya, Selangor. Rinanda berkata bahawa seramai 150 orang tetamu, termasuk keluarga, rakan rapat dan rakan sekerja telah hadir. “Ibu mertua saya menempah satu pentas khas marhaban. Ia berharga kira-kira RM3,000! Ia dihiasi dengan bunga-bunga segar dan foto anak saya dari hari dia dilahirkan sehingga hari tersebut! Dia juga telah membeli katil diperbuat daripada rotan dan Dani diletakkan dalam katil ini apabila mereka memulakan marhaban.”


Cukur jambul selalunya bermula pada waktu lewat pagi dengan bacaan Al-Quran atau marhaban atau berzanji. Ibu bapanya kemudian mendukung dan membawa bayi kepada setiap orang supaya mereka dapat menggunting beberapa gelung rambut – selalunya peluang menggunting ini diberikan kepada datuk dan nenek, ahli keluarga atau penduduk kampung yang lebih tua, ahli kumpulan marhaban atau berzanji, dan ketua agama. Selalunya menjadi satu adat (walaupun bukannya suatu kemestian) untuk mereka yang melakukannya menghadiahkan bayi dengan sedikit wang atau sepertinya. Gegelung rambut akan diletakkan dalam sebuah mangkuk berisi air atau tempurung kelapa muda. Dalam sesetengah keluarga, mereka mengikut adat yang mana gegelung rambut akan ditimbang dan emas (atau wang yang setimpal) didermakan mengikut beratnya kepada orang-orang miskin dan memerlukan. Setelah selesai upacara, rambut ini akan ditanam. Bapa Dani, Mohammad Najmie Noordin, menanamnya di belakang rumah mereka.


Satu lagi elemen penting ialah dulang atau dulang upacara yang membawa gunting dan tempurung kelapa muda (atau mangkuk berisi air). Selalunya, ini disertakan bersama daun kunyit, bunga rampai, dan mungkin sedikit madu dan kurma.


Selalunya, tetamu akan dihidangkan dengan makanan dan minuman. Pada hari ini, makanan Melayu seperti nasi briyani, nasi minyak, kambing guling, ayam masak merah dan gulai daging dihidangkan bersama kek coklat dan makanan barat. Walapun dahulunya tetamu dihadiahkan dengan bunga telur sebagai tanda terima kasih, kini mereka dihadiahkan dengan gula-gula dan juga kek. Tetamu Aqilah di Melaka juga menerima kek lapis yang dipek dalam kotak kecil berwarna perak, sementara gula-gula dan pulut kuning dengan rendang dipek dalam cawan. Tetamu Dani diberikan kek mufin dan coklat dengan hiasan berupa mukanya!

 

Tip untuk cukur jambul yang selamat

• Pastikan bayi anda rehat secukupnya sebelum   upacara bermula. Ini sebab adalah sukar untuk menguruskan bayi yang meragam dan menangis. Mujurlah buat Rinanda, “bayi saya tidur sepanjang upacara. Dia hanya bangun untuk menyusu.” Aqilah yang berusia lima bulan adalah lebih aktif. “Dia kelihatan berwaspada sebab didukung oleh terlalu ramai orang,” kata makciknya, Hanani Liza, “tetapi dia sangat baik! Dia memang seronok mendapat perhatian ramai.”


• Bagi tujuan kebersihan, belilah gunting atau pisau yang baru untuk upacara cukur jambul.


• Jika rambut bayi anda dicukur sepenuhnya, sapukan krim atau losyen antiseptik untuk menyembuhkan luka di kepala bayi anda. Pakar runding pediatrik dan pakar BabyCenter
Dr Winston Yong berkata bahawa dia kadangkala mendapati impetigo atau jangkitan kulit berlaku selepas kepala bayi dicukur.


• Pastikan bayi anda berpakaian sesuai – bilik akan menjadi panas dan melekit jika terdapat ramai orang, memandangkan cuaca lembap kita di sini. Pakaian kapas asli merupakan bahan yang terbaik.

0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea