Laman

12 November 2010

PENGAT PISANG NIPAH

Celoteh Aku MamaGlam at 9:24 AM
Cerita ni: 
 
 


Waduh! Tengok gambar jer dah nak meleleh air liur ni hah.. fevrest pengat mamaG in da house gitu… Terasa macam kat kampung lak… (berangan kejap!)….

okeh layan resepi pengat pisang ni ye...mamaG buat gula hangus sebab gula merah atau gula kabung tak dapat dikesan...jum tengok..
 


Bahan-bahan :
10 biji pisang masak
3 senduk gula pasir
1 biji kelapa tua
1 senduk sagu biji
1/2 camt garam halus
2 helai daun pandan
Langkah membuat :
  • Ambil 1 senduk gula pasir, buat gula hangus.
  • masukkan air sedikit dan kacau
  • Masukkan pisang yang telah dipotong dan gaul sebati dengan gula hangus.
  • Masukkan santan dari sebiji kelapa. Kacau dan masakkan .
  • Basuh sagu biji dan masukkan ke dalam pengat tadi.
  • Rasa garam dan bubuh daun pandan...
Selamat mencuba.... jumlah gula tu terpulanglah kepada kehendak sendiri. nak manis, letak lebih, tanak kencing manis, kurangkan skit, ahaks!..

0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea