Laman

29 November 2012

Alert Plis.. Jauhkan Pokok Ini and Save Life!

Celoteh Aku MamaGlam at 3:01 PM
Cerita ni: 
Okeh, sumber ni mamaG dapat dari rakan FB. Info ni memang sangat berguna dan membuatkan mamaG macam 'Ooooo... Aaaa..." gitu kan. Tak sangka pula pokok ni mempunyai racun yang sangat kuat. Yela, pokok hiasan ni memang terdapat di mana-mana saja di sekeliling kita tau tak. Sebagai hiasan, ia memang cantik. Ni hah pokok hiasan yg mamaG maksudkan tuh .
 
Hah siapa ada tanam pokok ni? Angkat tangan cepat! Cepat! Cepat nanti masa habis.. Ok, terima kasih, kerana angkat tangan walaupun tadak hadiah.. hehehehe.. Ha kaaaannn, mesti korang pun ada pernah nampak kan.. So, mamaG harap pasa sesiapa diluar sana tu, yang ada tanam kat rumah pokok hiasan ni, sila-sila la elakkan. Buat apa cantik tapi membahayakan nyawa kan..

Tau tak kenapa ianya sangat merbahaya? Hah kalau korang nak tau, pokok hiasan ni, mampunya mengeluarkan racun yang kuat, yang mana kalau bayi atau kanak-kanak tergigit daunnya (bagi kanak-kanak yang suka sangat menggigit benda-benda kan, asal nampak benda ja nak gigit, asal nak gigit je nampak benda, ahaks!) ia mampu mengambil nyawa si kecil dalam masa kurang 1 minit, bagi orang dewasa pulak dalam masa lebih kurang 15 minit (yela, kebal sikit la kan orang dewasa ni, byk lemak degil, ahaks!)..

Cuba la bayangkan, kuat tak kuatnya racun pokok ni kan. Lepastu, getahnya pula mambu membuatkan mata jadi buta. Mak ai, sangat danyat la pokok ni.. Cantik tetapi berbisa gitu..

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang korang letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. 


Jadi, mamaG harap sangat, lepas korang baca Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera. Dan kalau terjumpa pokok=pokok hiasan ini di tempat-tempat awam, elakkan diri dan anak-anak kita daripada mendekati atau bermain dengan pokok hiasan ini.. 

Elakkan dan selamatkan nyawa orang tersayang! Go Green!!! (apa kene mengena pulok?!)

p/s: pokok hiasan ni berasal daripada negara Kenya, Rwanda dan Uganda 
p/s: faveret pokok hiasan kawasan mall, sekolah dan juga pejabat-pejabat kerajaan. 


mamaG: pelikkan, kenapa nursery tanaman pokok hiasan masih nak tanam pokok jenis ni kan.. mmm, mungkin dorang pun tak tau kut bahayanya pokok ni kan.. agak-agaknya dorang pun akan jadik macam mamaG juga la kut 'Oooo.. Aaaa..'.. hahaha.. 




2 comments:

  1. A'aaa la......akak dah lama buangkan masa duk kat TMK dulu...memang bahaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kak, sepatutnya bahagian Admin pejabat lah yg patut alert benda-benda begini kan. Sebab pihak pengurusan yang order kat nursery kan.. Tak sangka pokok ni sgt merbahaya..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea