Laman

08 November 2012

Tabiat Yang Boleh Merosakkan Otak..

Celoteh Aku MamaGlam at 1:20 PM
Dalam banyak perkara kadang-kadang kita terlupa akan beberapa amalan yang sememangnya kita ambil mudah. Ini termasuklah amalan harian yang sering kita lakukan. Namun sedar atau tidak, di sebalik amalan tersebut juga sebenarnya ada amalan “bahaya” yang kita tidak sedari. Sehingga pada satu tahap amalan tersebut mendatangkan mudarat kepada kesihatan kita.

1. TERLEBIH MAKAN – Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

2. MENUTUP MUKA KETIKA TIDUR – Tidur sambil menekup muka dengan bantal akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

3. PEROKOK – Asap rokok mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan bleh mengakibatkan ‘alzheimer’.

4. BANYAK TIDUR – Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak, tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel otak kita mati.

5. PENCEMARAN UDARA – Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh mengakibatkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. KURANG BERIMAGINASI – Berfikir adalah salah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimaginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan dan keaktifan otak menurun. maka jadilah kita manusia lembab gelarannya kalau malas berfikir.

7. TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI – Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Seterusnya akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

8. JARANG BERFIKIR – Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambahkan keberkesanan kepada kecerdasan otak kita.


Sumber: RadioInfo.com

0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea