Laman

06 August 2011

Alahai Kek Lapis Sarawak Kesukaanku…

Celoteh Aku MamaGlam at 9:38 AM
Cerita ni: 

Salam Readersku,

 

Amacam posa korang hari nh? Okeh ka? Masih mampu untuk diteruskan? Bagussss.. Alhamdulillah…

 

Sekarang ni, mesti tengah kecoh di luar tu kan pasal Kek Lapis Sarawak yang diperbuat daripada salah satu bahan yang tak halal kan?. Duh, kesian Kek Lapis Sarawak, sedap hingga tak boleh nda berenti tempah every year kan kan kan..

 

Tapi kan, tak boleh juga la nak salahkan pembuat atau pengeluar Kek Lapis Sarawak yang gunakan bahan tu kan.. Dorang bukannya tau pun apa yg ada kat dalam tu kan. Janji ada cop HALAL, and boleh menyedapkan lagi produk tu, pasti dorang guna kan, kan kan… Yang harus dipertanggungjawapkan (ceh wah, perkataan terpanjang setakat ini, hehe), ialah, pengilang bahan berstatus HARAM tu la  dan juga, Pengeluar sijil Halal tu, siapa lagi kalau bukan JAKIM kan..

 

Mereka-mereka ni la yang orang pertama sekali yang akan jumpa benda tu, analisis dulu, audit, tambah, tolak, bahagia darap semua kan before permitted untuk jual kepada pengguna.. Dorang patut aware perkara ni..

Tapi apa-apapun kan, Kek Lapis tetaplah kek the best ever.. Nampak gayanya tahun ni, tak ada la Kek Lapis Sarawak jadi salah satu juadah kuih raya.. Hurmmmm, ;~(.. Sedey!

Okeh, apa-apapun, jom baca artikel kat awah ni dulu yer.. mamaG petik dari ladang.. hahaha.. Yang baik itu WAJIB dikongsi, rite..

************************************************

Berita yang di petik daripada Berita harian. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KeklapisgunamentegaGoldenChurndimusnah/Article/


KUCHING: Pengusaha kek lapis Sarawak yang menggunakan mentega jenama Golden Churn Creamy Butter yang disahkan mengandungi DNA babi, disaran memusnahkan stok mereka dan menyamak semua peralatan dan kelengkapan memasak sebelum menghasilkan semula kek berkenaan untuk dipasarkan.


Ia perlu dilakukan kerana ramai pengusaha menyediakan stok bernilai sehingga jutaan ringgit sejak tiga bulan lalu untuk menampung permintaan sambutan Aidilfitri, pada akhir bulan ini.


Mereka perlu berbuat demikian bagi mengelak menanggung dosa selepas mengetahui produk yang dihasilkan tidak halal dimakan.


Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman, berkata berdasarkan hukum Islam, menyamak adalah wajib kepada lebih 400 pengusaha kek lapis di Sarawak kerana mentega jenama berkenaan antara yang popular serta paling banyak digunakan bagi menghasilkan kek lapis yang tahan lama serta mampu disimpan sehingga enam bulan.


Daud berkata, proses menyamak mengambil masa kurang satu jam bergantung kepada saiz peralatan dan tidak menyebabkan kerosakan mesin pengusaha.


“Kita dimaklumkan memang ada pengusaha menyediakan stok bernilai jutaan ringgit sejak tiga atau empat bulan lalu, namun apa boleh buat. Ini adalah hukum dan mereka bersalah jika terus menjual kek lapis mengandungi DNA babi.


“Bagi pengusaha yang mempunyai banyak simpanan mentega jenama itu, mereka boleh merujuk Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Penggunaan bagi maklumat lanjut dan pada masa sama menukar mentega kepada jenama yang disahkan halal,” katanya.


Daud berkata, sebelum ini pihaknya meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tampil dengan kenyataan rasmi pengharaman mentega jenama itu selepas Majlis Islam Sarawak (MIS) berbuat demikian pada 28 Julai lalu.


Katanya, keputusan makmal oleh MIS tidak perlu dipertikaikan kerana ia dilakukan oleh Jabatan Kimia Malaysia (JKM) Sarawak menggunakan sampel mentega yang diperoleh secara meluas di pasaran tempatan.

**********************


Persatuan akui ramai batal tempahan


KUCHING: Presiden Persatuan Pengusaha Kek Lapis Sarawak (PPKLS), Rabiah Amit memberi jaminan orang ramai tidak perlu bimbang status halal kek lapis Sarawak kerana semua 70 ahlinya sudah menghentikan penggunaan mentega jenama Golden Churn Creamy Butter dan bertukar kepada jenama lain.
Rabiah bagaimanapun mengakui ramai pelanggan menghentikan tempahan sementara selepas isu itu dihebahkan menerusi media.


“Kami ingin menjelaskan bahawa kek lapis di Sarawak halal kerana tidak menggunakan produk itu sejak setahun lalu. Pengguna yang ragu-ragu boleh meneliti sijil halal kami yang dikeluar JAIS,” katanya kepada Berita Harian, semalam.
Sementara itu, isu itu dijangka tidak memberikan impak besar kepada industri kek lapis Sarawak kerana tempahan yang diterima pengusaha terus meningkat menjelang Aidilfitri. Namun, ada pengusaha terpaksa membatalkan tempahan luar negara kerana bimbang ia menjejaskan jualan selepas terpaksa menanggung kos pengedaran yang tinggi.


Pemilik Kedai Kek Di Wannie, Zoraidah Leen, berkata beliau kerugian sekurang-kurangnya RM30,000 selepas membatalkan penghantaran kek lapis ke Brunei dan Singapura walaupun sudah menerima banyak permintaan daripada pelanggan tetap di negara berkenaan.


Katanya, sejak 2007 pihaknya mengedar kek lapis di dua negara jiran itu selain pelanggan di Semenanjung serta tempatan yang setakat ini tidak terjejas.


“Saya terpaksa menerangkan kepada pelanggan di luar negara dan jalan terbaik adalah menangguhkan penghantaran.
“Kerugian boleh ditampung dengan permintaan dalam negara yang stabil kerana saya memang sudah lama tidak menggunakan mentega itu,” katanya.


Sementara itu, pengedar kek lapis Sarawak di Semenanjung, Azman Hezri, berkata isu mentega tidak menjejaskan tempahan penggemar di Semenanjung. Malah, beliau terpaksa menghentikan tempahan sebelum Ramadan kerana bimbang tidak dapat menghantar bekalan akibat tempahan terlalu banyak. Setakat ini beliau mengedarkan 1,500 kilogram kek lapis di sekitar Kuala Lumpur dan Semenanjung.


“Isu Golden Churn nampaknya tidak menjejaskan minat orang ramai di Semenanjung. Walaupun ada yang kata macam-macam mengenai mentega itu, masih ramai membuat tempahan sehingga saya bimbang tidak mampu menghantarnya sebelum raya,” katanya.

Tau cerita dari sini :

http://assoyfinger67.blogspot.com/2011/08/kek-lapis-guna-mentega-tak-halal.html

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea