Laman

16 February 2012

Pesanan utk Para Suami ~ Fahami Situasi Isteri Mengandung

Celoteh Aku MamaGlam at 4:13 PM
Salam semua, 


Tadi mamaG ada terbaca satu artikel di website nih. Pasal peranan suami ketika si isteri tengah sarat mengandung. Lepas baca artikel tu, teringat masa mamaG tengah mengandung anak pertama dan kedua dulu tuh. Encik Asben, Azman bin Tahir (Wah nama penuh lagi), memang 1st class Asben i've ever had. Muah muah muah, sayang kamu sampai akhir hayat! 


Bukan nak puji Asben sendiri lebey-lebey okeh, tapi memang sangat-sangat bersyukur dijodohkan dengannya owkeh. Dia seorang suami yang sangat-sangat la penyayang, penyabar, memahami dan sooo helpful dari mula mamaG mengandung sampailah melahirkan dan sampailah sekarang ketika kami sama-sama cuba membesarkan dan mendidik anak-anak kurnia ILahi yang tidak terhingga penat dan gembira dengan kehadiran kids ni. 

Dia sentiasa memberikan yang terbaik untuk mamaG dan anak-anak, tak kiralah makan minum, pakaian, keperluan, kemahuan dan macam-macam karenah 'nakal' dan menggeramkan mamaG dan anak-anak. Sekarang ni dah ada anak 2 ni lagilah penat melayan kan, tambah-tambah lagi dua-dua pun superhero dan super aktif. Stamina kena betul-betul cukup baru larat layan dorang berdua nih.  Itu baru bab melayan, belum lagi bab kemas rumah, tu lagi dasyat. huhuhuhu.. Apa-apa pun, mamaG memang sangat-sangat bersyukur. Encik Asbenku, mamaG and kids luv u owez as u luv mamaG n kids. Muah muah muah.. Oppss,... tettttttt.....

 Okeh tapi ini bukana apa yang mamaG cuba nak kongsikan sebenarnya.mamaG nak kongsi peranan para suami time si isteri sedang mengandung. Memang harusss sangat la tau semua nih. Bukan apa, bila si suami faham, insya Allah, tiada rasa kurang puas hati, geram, marah, pelik or watever la kan kat si isteri. Yela, orang mengandung ni, pelik-pelik sikit perangai, pe'el dan juga permintaan nih. Dia akan jadi luar biasa gitu kan.. huhuu.. Okeh, jom baca yer para Suami, moga jadi info berguna. 

  **************************

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri 
Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.  
(Ni harus sangat ni, kalau taknak isteri merajuk, amal-amalkan la. huhuhuhu)

(2) Membantu pemakanan isteri 
Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

(3) Perlahan
Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.
(Yeaaa, kami lambat pun sebabkan kesan 'perbuatan' korang jugak kan, sooo tunggu okeh)

(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan 
Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.
(oh, Echik Asbenku harus menang Anugerah Suami terbaik nih. Neway, thanks Sayang)

(5) Belajar 
Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

(6) Membantu menyiapkan hidangan makan 
Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.
 (Yeaaaa, lagi sekali Anugerah Suami Terbaik dimenangi Enchik Asbenku, Horay!!)

(7) Membantu menjaga anak yang lain 
Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.
(Hrmmm, Anugerah Suami Penyayang pun bagi menang jugak lah kpd Enchik Asbenku, Horayyyy lagi)

(8) Membawa isteri ke mana sahaja 
Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.
(Part yang ni, mamaG lagi suka drive sensorang, tak bagi enchik Asben drive, duk tepi jew jaga anak. huhuhuhu)

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri
Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.
(Owh, luv u even more, more, more and more!!!)





0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea