Laman

20 May 2010

Aiskrim Goreng... yum yum yum

Celoteh Aku MamaGlam at 9:37 AM
Cerita ni: 
Ok cara buat aiskrim goreng version sempoiii

aiskrim tak kira lee aper jenis or perisa
roti sandwich -tak kira brand aper janji roti lee

basahkan sedikit roti dengan air biasa supaya lembab
supaya masa menekan dengan acuan roti tak pecah
acuan telur (mcm dlm gambar ya
)

caranya :


1. skop aiskrim letak atas sekeping roti  
2. ambil lagi satu roti kosong tangkup atas aiskrim tadi




3. tekankan acuan telur atas kedua2 roti tadi - kuat2 sampai roti putus jadi bulat



4. masukkan dlm plastik dan simpan dlm peti ais bahagian atas semalaman or 3 jam 


5. panaskan kuali letak minyak mcm nak goreng pisang tu...


6.minyak kena betul2 panas - baru gorengkan roti tadi
7. balik2kan supaya kuning kedua2 belah

8. angkat dan hidangkan bersama2 dengan susu cair kalau suka - kalau tak makan cam tu ok jugak 



 


Note : aiskrim yang digunakan di atas adalah aiskrim potong tau (yang ada kayu kat tengah tu..so buangkan kayunya ajee ) biasa lee nak buat experimen kena guna aiskrim yang murah2 ajee (JANGAN RISAU AISKRIM TU AKAN CAIR TAPI KENA GORENG CEPAT NGAN MINYAK YANG PANAS2 BETUL ) dan lebihan roti tu jgn membazir lak....leh wat pudding roti tau n letak cheese ya .Selamat bersantai dihujung minggu sambil makan aiskrim goreng

0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea