Laman

22 September 2010

Putih Telur, Telur Putih???

Celoteh Aku MamaGlam at 9:38 AM
 halo readers, 


hari ni mamaG nak kongsi info kesihatan yang mamaG rasa bagus untuk dikongsi sebagai pengetahuan semua.

5 hal menarik dari putih telur yang setakat ini mamaG tahu, mungkin masih banyak lagi yang mamaG tak tau, so, kepada yang tahu lebih lagi silalah kongsi info yang korang tau di ruangan komen :


  • Putih Telur adalah Sumber Protein Alami
Dalam putih telur terkandung beberapa jenis protein, di antaranya fosfor, kalsium, zink dan pottasium. Protein alami dalam putih telur juga baik dalam menghasilkan asid amino untuk pembentukan otot.


  • Putih Telur Tidak Mengandung Kolesterol
Dalam putih telur tidak terkandung lemak, kolesterol, lemak trans dan karbohidrat. Sehingga putih telur dimakan dan digunakan untuk membantu mengurangkan kolesterol dalam badan kita.


  • Protein Putih Telur Mudah di Serap Tubuh
Protein alami dalam putih telur ternyata lebih mudah di serap oleh tubuh di banding makanan lain seperti daging ataupun minuman berprotein. Jadi protein dapat d serap sepenuhnya dalam tubuh.


  • Putih Telur Boleh Mengurangkan Berat Badan (wah, yg ni bagus nih)
Berdasar penelitian di Pennington Biomedical Research Centre (kalau xsilap) membuktikan , mereka yang  makan 2 putih telur setiap pagi berat badannya berkurang sekitar 65% dan merasa lebih bertenaga daripada orang yang hanya makan roti biasa.


  • Putih Telur Boleh Mencerahkan Kulit
Protein dalam putih telur mampu membantu melembabkan kulit wajah dan mampu mempercepat proses regenerasi pada kulit wajah. Caranya dengan mengoleskan putih telur ke seluruh bagian wajah secara merata jadi masker dan biarkan selama 30 minit.Lepas tu barulah dibasuh.


hah, amacam banyak sebenarnya peranan putih telur ni kan..

0 berbalas bebelan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wif Lurve ^v^

 

Si Mama Glam Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea